Wednesday, February 16, 2011

Tips melegakan hati pasca putus cinta

Bila kita putus cinta, salah satu perasaan yang timbul menghantui kita adalah rasa dah tidak ada gunanya hidupnya didalam dunia ini,rasa mati lebih baik,perasaan dah tak da orang yang sayang sama kita lagi.Semua itu adalah tercipta daripada fikiran NEGETIF kita sendiri dan kita tidak sepatutnya berfikiran negetif dalam menghadapi dugaan yang belum berdasarkan fakta,berikut adalah sedikit tips untuk mereka yang putus cinta:

1. Legakan hatimu
Langkah pertama, khusus buat gadis - silakan masuk bilik dan menangislah sepuasnya..Ingat semua memori yang indah selama kamu berdua, kemudian menangis sampai kering air mata..Kalau perlu putar saja lagu - lagu sentimental biar air mata keluar lebih deras lagi..Buat hati kamu jadi lega..Bila sudah lega, tidur saja..Bangun nanti kamu akan lebih berasa segar sedikit lega dan enakan.
Buat lelaki, pukul apa saja yang kamu mahu (jangan pukul orang dah ..heheh..) Karung tinju adalah tempat terbaik buat lelaki-lelaki yang baru putus melepaskan perasaan marah, geram, sedih , kecewa dan sebagainya..

2. Remember the bad things
Ambil pensil dan kertas, kemudian tulis senarai negatif pasangan kamu..Tulis juga segala peristiwa-peristiwa yang kamu anggap sebagai kejadian yang tak termaafkan tapi akhirnya kamu maafkan juga (dulu) karena masih sayang..Setelah itu, kamu baca senarai yang baru kamu buat..Kamu bakal sadar, putusnya hubungan itu memang sudah semestinya terjadi..Kamu beruntung terlepas dari tangan orang yang salah..

3. Bye Bye Bye
Buang semua barang yang ada hubungannya dengan kisah kasih korang berdua dulu..Mulai dari foto-fotonya, sehinggalah teddy bear yang dia berikan sewaktu Valentine..Ini penting, biar ingatan kamu cepat lupa segala kenangan bersama..Jika tidak, kamu akan sentiasa dihantui bayangannya tatkala melihat barang-barang pemberiannya..

4. As Bad As I Wanna Be!
Yup! Jadi gila-gila sedikit asalkan tidak melampau batas..Lakukan saja hal-hal yang dia larang semasa kalian berkasih dulu (tentunya yang bukan negatif atau yang mendatangkan kesan buruk bagi diri kita sendiri). Seperti, hal-hal yang dulu kamu tidak pernah cuba..Misalnya, dulu dia melarang kamu menyertai ekspedisi memanjat gunung, sekarang sertai saja mana-mana kegiatan lasak yang kamu minati dan lakukan..Tiada siapa melarang lagi! Begitu juga dulu dia melarang kamu bermain bowling bersama teman-teman..Sekarang kamu ada banyak masa untuk melakukannya..Bak kata lakukan apa yg dulu dia tak suka anda lakukan ketika bersama dia dulu..

5. Create things
Putus cinta itu kadang-kala menimbulkan inspirasi tersendiri bagi sebahagian orang untuk berkarya..Ini positif..Kalau kita perhatikan, puisi- puisi bukan saja menceritakan tentang indahnya cinta..Tapi menceritakan juga tentang pahit getirnya..Jadi kreatiflah! Anggap kejadian yang menimpa kamu itu bukan musibah, tapi anugerah yang ada hikmahnya..Siapa tau esok kamu bakal jadi pereka fesyen ternama setelah mengeluarkan ciptaan unggul yang bertema “Pieces of My Broken Heart”..heheh..

6. Berkumpul Bersama Teman
Hindari menghabiskan hujung minggu sendirian, kerana pasti sangat menyiksa kamu.. Jemput teman-teman kamu ke rumah, sewa/beli VD banyak-banyak dan menonton ramai-ramai..Kamu juga dapat mengingati masa lalu bersama teman- teman yang penuh kenangan manis dan lucu, sebelum terikat dengan kekasih kamu..Pasti akan menghiburkan hati kamu yang gundah apabila dapat ketawa bersama teman-teman seperti waktu lalu..

7. Cari penganti!
Satu-satunya cara efektif untuk melupakan seseorang, ya… , cari penggantilah! Ingat, dunia kan luas..Kumbang bukan seekor, dan bunga bukan sekuntum..Yang kamu perlu lakukan, bukalah hati kamu untuk menerima orang lain yang mungkin lebih baik dari kekasih kamu dahulu..Itu saja..Ingat, mungkin yang baru lebih baik dari yang lepas..

8. I will survive…
Percayakan diri kamu. Kuatkan semangat untuk terus melalui hari-hari yang mendatang..Dengarlah lagu “I will Survive” yang sudah dinyanyikan dalam banyak versi..Lagu itu pasti membuat kamu jadi lebih kuat untuk menerima perpisahan..Berikut sedutan lagunya… "I will survive. As long as I know how to love I know I’ll be alive. I’ve got all my life to live. I’ve got all my love to give. I will survive.

jika tindakan diatas tidak efektif buat kamu,jangan sekali-kali ambil jalan pintas(bunuh diri)......
masih bayak yang sayang ama kanu,,,,So you must positif thingking
Bukalah hatimu untuk orang lain jangan sekali-kali menutup hati karena patah hati,patah hati atau putus cinta merupakan hal yang wajar,karena hal tersebut adalah proses pendewasaan diri pada tiap-tiap individu...

Benang yang kusut akan tetap pada keadaanya bila tak diperbaiki
begitu pula dengan perasaan seseorang akan tetap buruk bila tidak ada kemauan keras untuk merubah semuanya itu....






© Blog Bernyanyi

Blog Archive